Naaldencontainer

Waarom de naald in de naaldencontainer?

Een naaldencontainer wordt ook wel Chemobox genoemd. Naaldcontainers zorgen een veilige afvoer van spitse en scherpe medische benodigdheden mogelijk, zoals gebruikte naalden, scalpels, wegwerpinstrumenten en bloedlancetten. Zo zorg je er als zorgverlener voor dat er minder prikincidenten komen.

Bij een prikaccident komt vaak bloed van de ene persoon via een scherp voorwerp, bijvoorbeeld een injectienaald of lancet, in het lichaam van een ander. Door de naaldencontainer goed te gebruiken en af te voeren, kun je een groot deel van de prikaccidenten voorkomen. Hierdoor bescherm je jezelf, de zorgvrager en jouw collega’s.

waarom de naald in de naaldencontainer

Wat moet er in een naaldencontainer?

In de praktijk kom je veel overvolle naaldencontainer tegen. Vaak komt dit doordat er niet de juiste materialen in zijn weggegooid. Zo raakt de container snel vol. Maar wat mag er wel en wat mag er niet in de container en wie is er verantwoordelijk voor de container? Je leest het in deze blog van Zuster-055!

Wat moet er in de naaldencontainer

Welke eisen heeft de naaldencontainer?

Je hebt verschillende eisen waaraan een naaldencontainer moet voldoen:

  • Een naaldenbeker moet voorzien zijn van:
    • Een UN-keurmerk. Dit keurmerk geeft aan dat de container voldoet aan de eisen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.
    • Het juiste UN-nummer. Dit nummer geeft aan wat de inhoud van de naaldcontainer is:
      • UN 2814 staat voor ‘infectieuze stof, gevaarlijk voor mensen’
      • UN 3291 staat voor ‘ziekenhuis- of medisch afval, ongespecificeerd’
    • Een biohazardteken. Dit teken geeft aan dat de naaldcontainer stoffen met een infectierisico bevat (klasse 6.2).
  • Naaldenbekers zijn van hard plastic en hebben een naaldverwijderaar. Dit is een voorziening om de naald van de spuit of naaldhouder te scheiden, zonder de naald met de handen aan te raken.
  • De opening van de naaldenbeker moet groot genoeg zijn om de naalden makkelijk door te laten.
  • Naaldenbekers moeten zodanig afsluitbaar zijn dat ze niet per ongeluk open kunnen gaan en ook niet heropend kunnen worden.
  • De naaldenbeker moet ondoordringbaar zijn voor naalden en bovendien lekdicht zijn.

Regels bij het gebruik van een naaldencontainer

Er zij verschillende regels bij het gebruik van een naaldencontainer. Hieronder nemen wij ze met jou door.

  • Het gebruik van veilige naalden is verplicht. Na gebruik moeten deze ook in een naaldenbeker.
  • Verwijder een opzetnaald met de naaldverwijderaar.
  • Zorg dat de naaldenbeker tijdens het prikken of snijden altijd binnen handbereik staat.
  • Sluit de naaldenbeker goed af en bewaar op een veilige plek.
  • Gebruik de naaldenbeker alléén voor scherp afvalmateriaal.
  • Vul de naaldenbeker niet boven de lijn op de de naaldenbeker.
  • Gebruikte naalden en naaldenbekers vallen onder het Sectorplan Afval van gezondheidszorg bij mens of dier. Volg de regels van de instelling voor het afvoeren van naaldenbekers.

Hoe kom ik aan een naaldencontainer?

Je kunt op verschillende manieren een naaldencontainer, chemobox aanvragen. Vaak doe je dit via de apotheek. Zij leveren de naaldencontainer aan. Jij draagt als zorgverlener zorg ervoor dat de juiste materialen verzameld worden en uiteindelijk lever je de container bij de plaatselijke apotheek of gemeente in. Dit is per regio verschillend.

Waar lever ik de naaldencontainer in?

Je zou denken wanneer een naaldencontainer vol is dat je deze kan inleveren bij de plaatselijke apotheek. Helaas is dit niet zo gemakkelijk. Apotheken zijn niet verplicht om medicijnafval aan te nemen. Zij doen dit als service naar hun klanten. Wel zijn zij verplicht om een naaldencontainer aan te leveren.

De gemeente is wel verplicht het klein chemisch afval (KCA) van particulieren (en zorgvragers van de thuiszorg) in te zamelen. Lever het in bij een gemeentedepot, chemokar of kca-depot. Gemeenten hebben geen zorgplicht voor het verzamelen van afval van zorgvragers die in een zorginstelling verblijven. Een intramurale zorginstelling moet medicijnafval als (gevaarlijk) bedrijfsafval laten afvoeren.

Meer weten over medicijnen?

Maak dan onze e-learning: medicijnleer!

e-learning Medicijnleer

 39,97

  • E-learning Medicijnleer
  • 365 dagen om de e-learning te maken
  • Na afloop een certificaat
  • ODA punten bij V&VN
Categorie: Tag:

Beschrijving

E-learning Medicijnleer

Het werken met medicijnen vergt zorgvuldigheid. Je moet weten wat je geeft, wat de werking van het medicijn is en wat de bijwerkingen kunnen zijn. Als zorgverlener draag jij zorg voor het hele medicatieproces. Leer tijdens deze e-learning alles over medicijnleer. Zo leer je alles over verschillende medicijngroepen en de werking hiervan.

Inhoud e-learning

H1. Introductie

H2. Wet- en regelgeving

H3. Basiskennis medicijnen

H4. Toedienvormen, wegen en wijze

H5. Recept en medicijnetiket

H6. Medicatieveiligheid

H7. GDS- geneesmiddel distributiesysteem

H8. Afval- opslag en beheer

H9. Weetjes over medicijnen

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “e-learning Medicijnleer” te beoordelen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe voeg ik ODA punten toe?

Download

In deze uitleg vind jij hoe je ODA punten kan toevoegen aan jouw V&VN register.

Referenties

  • RIVM. (2019). Landelijke Richtlijn Prikaccidenten 2019. Bilthoven: RIVM.
  • Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (2017). Hygiënerichtlijn voor verpleeghuizen, woonzorgcentra en kleinschalig wonen. Amsterdam: Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid.
  • Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (2015). Hygiënerichtlijn voor instellingen voor volwassenen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Amsterdam: Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid.
  • Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (2015). Hygiënerichtlijn voor instellingen voor kinderen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Amsterdam: Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid.
  • Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (2019). Hygiënerichtlijnen voor Psychiatrische inrichtingen. Amsterdam: Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid.
  • Richtlijn 2010/32/EU van de raad van 10 mei 2010 tot uitvoering van de door HOSPEEM en EPSU gesloten kaderovereenkomst inzake de preventie van scherpe letsels in de ziekenhuis- en gezondheidszorgbranche. (2010). Publicatieblad van de Europese Unie.
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. (2019). Sectorplan 19 Afval van gezondheidszorg bij mens of dier
  • Werkgroep Infectie Preventie. (2015). Accidenteel bloedcontact (ziekenhuizen). Leiden: Werkgroep Infectie Preventie.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.